Transport over water

Slider-transport

Transport over water van een Mochi 65 naar Empuriabrava mei/juni 2016

In week 20 hadden wij de eer een Mochi 65 uit 1994 die wij al 15 jaar in onderhoud hebben en die in nieuwstaat verkeerd te mogen afleveren in Empuriabrava Spanje. Tevens waren wij verantwoordelijk voor het voorbereiden op vervoer op het dek van de Eemsgracht in IJmuiden, een jacht transport schip van Sevenstar Yacht transport uit Amsterdam.

Vervoer over zee op het dek vereist diverse voorbereidingen, alles losse delen in en buiten het schip moeten zeevast gezet worden, en voorbereid zijn op verrassingen, storm is niet ondenkbaar daarom moesten er voorzorgsmaatregelen getroffen worden. De buitenkant (gelcoat) van het jacht was al beschermd tegen invloeden van zout water omdat hij in februari zijn jaarlijkse “Topglansbehandeling” had gekregen van ons. Maar om de glans niet te laten teruglopen hebben wij hem als nog na het wassen ingespoten met een vuil en zout afstotende wax die afwasbaar is, omdat er aan boord waar geslepen en gelast wordt altijd vliegroest zich afzet op de liggende delen van objecten in de buurt. De eigenaar, en wij willen dat hij ook als nieuw aankomt op zijn bestemming. De zodiak moet startklaar zijn, getest en afgetankt……voor transport op eigen kracht in Spanje, en voor het geval dat

De motoren MTU 2 x 1160 pk gaan voor het eerst uren lang bij hoge temperatuur worden belast op 2000 toeren, daarom was het belangrijk dat alles perfect was. Nu zal blijken of wij het onderhoud van dit Jacht goed hebben uitgevoerd. Wij kennen dit Jacht door en door, en weten dat hij in topconditie verkeerd. De communicatie met Sevenstar, en het papierwerk voor douane en autoriteiten verliep vlekkeloos tussen de eigenaar en ons wat heel prettig was.

De planning was;
De Mochi moest op 26 mei geladen worden in IJmuiden om 14.00 en zou de andere dag met tussenstoppen vertrekken naar Taragona Spanje waar hij op 7 juni zou aankomen, en ook weer om 14.00 afgeladen zou worden, waarna wij de andere dag hem moesten wegbrengen met bestemming Empuriabrava. Op 25 mei hebben wij na brandstof inname de Mochi van Port Zélande via de Noordzee naar IJmuiden gebracht waar hij de andere dag geladen zou worden, we hadden een rustige zee waardoor wij met een gemiddelde van 23 knopen om 17.00 arriveerde in de Marina van IJmuiden.





Aangezien de Mochi 49 ton weegt en het onderwaterschip kimmen heeft die bij verkeerd takelen kunnen beschadigen hadden wij al contact gehad met Sevenstar hierover,  hij moest aan boord gehesen worden met afwijkende singels op plaatsen waar wij in het verleden RVS verstevingsplaten hadden aangebracht. Bij het hijsen in IJmuiden was er door Sevenstar speciaal een duiker geregeld en de perfecte samenwerking tussen 2 kranen aan boord aangestuurd door de Loadmaster en het loading team verliep vlekkeloos.
Om 14.00 werd de Mochi aan boord gehesen en om 16.30 stond hij stormvast met grote spanbanden op vastgelaste steunen op zijn plaats, tezamen met een tiental andere motor en zeilboten.

Op 7 juni om 6.00 tezamen met onze vaste All Ships Kapitein vlogen wij v.a. Schiphol naar Barcelona waar wij om 8.10 aankwamen, en per Taxi naar Taragona vertrokken om 9.30 arriveerde wij in Taragona. Aangezien de Mochi om 14.00 te water gelaten zou worden hadden wij tijd genoeg om alles aan boord te checken en in orde te maken voor vertrek.

Aangezien wij de andere dag zouden vertrekken en een dag zouden varen hebben wij de Mochi bijgetankt, water ingenomen en afgemeerd in de aangrenzende jachthaven, na inschrijving, tonen van de toestemming eigenaar, bewijs van de verzekering, registratie bewijs, identificaties, en het invullen van diverse formulieren werden wij toegelaten. We hebben de bimini opgezet zijn gaan lunchen en hebben overnacht in een Hotel in Saragona.

Op 8 juni zijn wij na een extra check up om 10.00 vertrokken naar Empuriabrava. Het weer was perfect 25 gr. en windkracht 2 a 3. Na 3 uur varen bij 23 knopen viel de Hydrolique uit van de stuurinrichting dus stuurloos op zee. Na inspectie bleek dat er een borgmoer van de stuurcilinder in het achteronder was los getrild waardoor de stuurstang de roerlievers niet meer aanstuurde.

Na een uurtje sleutelen was het probleem verholpen en konden we de reis weer hervatten. Verder waren er geen problemen meer alles draaide perfect dus kwamen wij om 18.00 aan in Empuriabrava.



Wij hadden de afgesproken ligplaats snel gevonden en hebben de Mochi afgemeerd met de aanwezige landvasten en springen, die veel te lang of te kort waren, welke wij dan ook andere dag in overleg met de eigenaar vervangen hebben voor op lengte gemaakte landvasten speciaal voor de lengte van de Mochi. De andere dag hebben wij de Mochi gewassen en ontdaan van de bescherming’s wax, van binnen schoongemaakt en de bedden opgemaakt, alles weer teruggeplaatst,  bevoorraad, etc. Tevens hebben wij in opdracht van de eigenaar geregeld dat de Mochi gewassen en vers water getankt klaar ligt als hij aan boord komt. Wij danken de eigenaar voor het vertrouwen, en het mogen organiseren van deze mooie opdracht.

Comments are closed.