25 jaar butler yacht support
In samenwerking met WAP (nu Alto) opende Ronald de eerste wasstraat zonder krassen in Sliedrecht met foam borstels, samen met een doe-het-zelf wash-center, een Avia benzine station en een auto poetsbedrijf waar 4000 auto’s per jaar glanzend hun weg terug vonden naar de showroom of eigenaar.
Qua ontwikkeling op het gebied van wetenschap stond het in deze branche erg stil en introduceerde Ronald van Prooijen het wassen zonder krassen effect voor auto’s en bedacht hier een systeem voor die tevens auto’s in de wax zette, want langdurige glans was een passie van Ronald.
Door de verscheidenheid aan lak bij auto’s en polyestersoorten bij jachten bleek er ondertussen steeds meer vraag te zijn naar solide en duurzame oplossingen in de jachtensector waarbij het reconditioneren van de buitenkant van een jacht ineens centraal stond… een nieuwe passie was geboren.
Door de innovatieve kracht van Ronald van Prooijen en zijn enorme passie voor schepen begon hij na te denken over een nieuwe revolutie in de jachtensector. “Om in deze sector uit te kunnen blinken moet je wel met iets bijzonders er duurzaams komen” realiseerde hij. Jachteigenaren zijn veeleisend en willen echt alleen het beste. Jaren van zon, wind, regen, zout en water dragen er aan bij dat de buitenkant van schepen behoorlijke klappen te verwerken krijgen, elk jaar opnieuw. Duurzame beschermingsproducten waren hierbij van essentieel belang en bijna niet te vinden op de markt.
Ook klimatologische veranderingen speelden een rol, zo kreeg Nederland in 1990 te maken met een enorme hagel bui waarbij er hagelstenen zo groot als een ei uit de lucht kwamen vallen.
De verzekeringsmaatschappijen stonden met hun handen in het haar omdat bijna alle liggende delen van auto’s deuken hadden, diepe kuilen in de lak van duizenden auto’s en ook jachten hadden aanzienlijke schade opgelopen.
Samen met DLT (deuk en lak techniek) in Oosterhout introduceerde Ronald in Nederland het uitdeuken zonder spuiten uit Florida, deze techniek was in 1990 revolutionair en nieuw in de schadeherstelbranche, duizenden auto’s en schepen hebben in opdracht van de verzekeringsmaatschappijen deze behandeling ondergaan.
U kunt zich wel voorstellen dat vanuit deze branche de entree in de jachtensector zo gemaakt was.
Maar om ook technische ervaring op te doen in de jachtenbouw besloot Ronald, uit ideologie, zijn energie te steken in het bouwen van een speedboot. Sommige mensen zitten op zolder en gaan met treintjes aan de gang, terwijl hun vrouw met een breiwerkje tv kijkt…. Ronald bouwde boten en begon in de eerste instantie met een speedboot, geheel vanuit de mal, gewoon in de tuin. De mal was ontwikkeld door Neptunus Yachts in Aalst. De buren verklaarde het voor gek en riepen steeds “is de ark van Noach al af”?
Na deze ervaring was het tijd voor het echte werk en werd het plan gesmeed een stalen jacht te bouwen van 15 meter met 2 gereviseerde Daf motoren waarbij de tuin ineens te klein bleek, zoals u kunt zien uit de diversen foto’s op de website. Er werd besloten te verhuizen naar een romneyloods, de buren waren toen ineens stil en vonden het jammer dat ze de voortgang van deze ‘Ark’ niet meer konden volgen.
Lang niet alle foto’s zijn beschikbaar omdat er veel verloren is gegaan door inbraak en diefstal waarbij ook eigen ontworpen bouwtekeningen ontvreemd waren. Kennelijk bleek de voorliefde voor watersport op te vallen bij studenten die Nautische technieken studeerde en op hun beurt weer een bezoek brachten bij Ronald in de nieuwe grote romneyloods destijds in Sliedrecht. Ze vonden het zeer bijzonder dat Ronald op eigen kracht bouwtekeningen kon maken voor een nieuw te ontwikkelen jacht, terwijl er destijds geen internet was, alles was puur handwerk zonder een computer.
Al mijn zelf ontworpen vaartuigen waren ook aan slijtage onderhevig en zo werd ik gedwongen de hele anatomie van een schip te leren begrijpen. U kunt zich wel voorstellen dat ik niet van mijn hele hobby mijn beroep heb kunnen maken en uit dit ei kroop Butler Jacht Support naar buiten, gespecialiseerd in alles wat met stalen en polyester jachten te maken heeft.
Van het poetsen tot polyester schade herstel…van simpele kleine reparaties tot de hele complete opbouw van het schip… Ik heb het in 25 jaar tijd allemaal wel in de gaten gehad.
Altijd op zoek naar nieuwe innovatiemogelijkheden ontdekte Ronald in 2008 “Atomix Boats” uit Nieuw Zeeland een nieuw ontwerp van een polyester sportboot, ontworpen voor ruw water, met Volvo Penta dieselmotoren, uitstekende vaareigenschappen, perfecte kwaliteit en afwerking, en concurrerende prijs. Na een marktonderzoek dat twee jaar duurde werd Atomix Boats Europe BV met 5 modellen in 2010 geïntroduceerd op de Hiswa te Amsterdam en andere toonaangevende beurzen wat zeer positief werd ontvangen bij aspirant kopers. Helaas stortte de watersportmarkt in 2010 geheel in en is Atomix Boats niet van de grond gekomen in Nederland.
Ook Butler Yacht Support heeft te lijden gehad van deze recessie en moest noodgedwongen grondig inkrimpen, leveranciers gingen failliet, werven vielen om, sommige jachteigenaren waren verplicht hun jacht tegen een lagere prijs te verkopen om hun bedrijf te kunnen redden.
Het was een moeilijke tijd, minder opdrachten, maar hierdoor ook meer tijd om te zoeken naar innovatiemogelijkheden, testen van nieuwe producten en het ontwikkelen van nieuwe snellere methodes met hogere duurzaamheid. De prijzen staan onder druk doordat onze markt wordt overspoeld met beunhazerij, die gebruikmaken van goedkope buitenlandse werknemers en producten waardoor specialisme en duurzaamheid ver te zoeken is.
Dit soort praktijken hebben er aan bijgedragen dat veel jachteigenaren een deuk hebben opgelopen in het vertrouwen van veel bedrijven die op hun manier werken. Butler Yacht Support heeft altijd op zijn manier gewerkt. Dit houd in: Solide duurzaamheid, maar vooral vertrouwen en gekwalificeerde mensen op uw schip.
Butler Yacht Support besteed veel aandacht aan uw schip, wij hanteren ook een goede nazorg voor uw schip, wat elders wel eens te wensen overlaat. Wij begrijpen dat uw schip een tijdloze schoonheid is.
Butler Yacht Support heeft veel goede referenties o.a. bij de KNMC zodat u weet wat u aan boort heeft.
Samen met mijn oudste zoon hebben we Butler Yacht Support nieuw leven ingeblazen en met het meedenken en de inzet van mijn jongste zoon hebben we binnen Butler Yacht Support de afgelopen 3 jaar een nieuwe methoden ontwikkeld en getest die tijd bespaard en een nog hoger glans resultaat en duurzaamheid garandeert in combinatie met een beschermingsproduct uit eigen stal, hier zijn wij zeer trots op, en gaan dit samen met meer nieuwe innovaties uitgebreid promoten op de komende jachten- en botenbeurzen.
Nanotechnologie heeft Butler Yacht Support een nieuwe impuls gegeven. In de toekomst blijven we innoveren in nieuwe duurzame producten en systemen waarmee we uw schip er altijd vaarklaar bijzetten.
Op deze website kunt u lezen en zien wat Butler Yacht Support CV nog meer aan specialisaties te bieden heeft.
U wilt een schip kopen maar twijfelt aan uw keuze? Butler Yacht Support bemiddeld bij aankoop en verkoop van uw schip.
Uw schip ophalen uit buitenland; Saint Tropez, Canne, Monaco? Wij doen het voor u! Zorgeloos en zonder problemen, daar kunt u van op aan. We hebben contacten overal in Europa waar diversen hijskranen beschikbaar zijn die tot 70 ton schepen uit het water kunnen hijsen. Voor onze kapiteins en eerste stuurmannen is Europa niet te groot, zij sturen uw liefde naar de veilige thuishaven.
Ook het schoonmaken van uw schip kunt u aan ons overlaten, dit neemt veel tijd in beslag maar ook hier werken wij met de nieuwste technieken zodat uw schip snel weer paraat ligt en na het wassen niet gelijk dof uitslaat.
Vertrouw op onze expertise en maak nu een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking.